2010. január 8., péntek

Fogócskák

Lipem-lopom a szőlőt

A játékosok kört alkotnak. Egy játékos a csősz, aki a kör közepén guggol és tenyerével eltakarja az arcát. Énekelnek. "Lipem-lopom a szőlőt. Elaludt az öreg csősz. Csipa ment a szemébe. Ördög bújjék bőrébe!" Ekkor felébred a csősz, és kergetni kezdi a tolvajokat. Akit megfog, az lesz a csősz.

Szembekötősdi

Egy játékosnak bekötik a szemét. A többiek körülötte járkálnak és mondogatják: "Erre csörög a dió, erre meg a mogyoró" A bekötött szemű játékosnak a hangok után menve kell elkapnia valakit.

Gyertek haza ludaim

A játékosok választanak maguk közül egy gazdasszonyt és egy farkast, a többiek a ludak. A gazdasszony és a ludak egymással szemben, de távol állnak egymástól. Közöttük, de oldalra áll a farkas. A gazdasszony és a ludak párbeszédet folytatnak. - Gyertek haza ludaim. - Nem megyünk. - Miért? - Félünk. - Mitől? - Farkastól. - Hol a farkas? - Bokorban. Mit csinál? - Mosdik. - Mibe mosdik? - Arany tálkában. - Mibe törülközik? - Kiscica farkába. - Gyertek haza ludaim! Erre a ludak a gazdasszonyhoz szaladnak, a farkas pedig megpróbál elkapni közülük valakit. Akit megfog, az lesz a farkas.

Sima fogócska

Egy játékos a fogó, a többiek össze-vissza szaladgálnak. Akit sikerül elkapnia, az lesz a fogó. Akit éppen nem kerget, az mondókával bosszanthatja a fogót. "Ilyen fogó mellett aludni is lehet."

Házas fogócska

Fogócskázni úgy is lehet, hogy kijelölnek egy fát, vagy egy földre rajzolt kört, ez lesz a ház. Aki ide menekül, azt nem lehet megfogni. A házban egyszerre csak egy játékos állhat, és csak rövid ideig lehet ott tartózkodni.

Halászás

Egy játékos a fogó, a többiek szabadon szaladgálnak. Akit megfog a fogó, az is fogó lesz, és egymás kezét fogva kergetik a többieket. A lánc egyre hosszabb lesz. Amikor már olyan hosszú, hogy átéri a játékteret, akkor szaladniuk sem kell, csak kihúzzák a láncot és sétálva összefogdossák a "halacskákat".

Hátulsó pár előre fuss

A játékosok párosával egymás mögött állnak. A párok fogják egymás kezét. Előttük, nekik háttal áll a fogó, aki elkiáltja magát:
- Hátulsó pár előre fuss! Ekkor az utolsó pár az oszlop két oldalán előre szalad, és megpróbálnak ismét kezet fogni. A fogó igyekszik valamelyiküket elkapni. Akit megfog, az lesz a fogó, a másik pedig a párja.

Tyúkozás

Két játékost választanak, az egyik lesz a tyúk, a másik pedig a héja. A többiek a csibék, akik a tyúk mögött sorakoznak fel, egymás derekát fogva. A tyúk rákezdi: - Mit csinálsz héja? - Tüzet rakok. - Minek a tűz? - Vizet forralni. - Minek a víz? - csibét kopasztani. -Kiéből?- Tiédből. - Anyjuk vagyok, nem adom. - Héja vagyok, elkapom. Ezután a héja megpróbál elkapni egy csibét. A tyúk védi őket, ide-oda fordul a sorral. Akit elfog a héja, az kiáll. Addig játsszák, míg az összes csibe el nem fogy.


Kinn a bárány

A játékosok kézfogassál körben állnak. Egy játékos a körön kívül van, ő a farkas, egy pedig a körön beül, ő a bárány. Az összefogott kezek felemelésével (kapunyitással) segítik a bárányt, és a kezek leengedésével (kapuzárással) akadályozzák a farkast. Ha a farkasnak sikerül elkapnia valakit, akkor új játékosokat választanak. A játékot mondóka is kísérheti. "Kinn a bárány, benn a farkas. Amott szalad egy nagy talpas.


Somforgató

A játékosok körben állnak. A kör közepén van a pörgető, a körön kívül a fogó. A pörgető odaszalad valakihez, lehetőleg a fogótól minél messzebb, és pördül vele egyet, miközben együtt számolnak. "Som egy, som kettő, som három...egészen som tízig. A fogónak el kell kapnia a pörgetőt úgy, hogy ő csak a körön kívül szaladhat. Ha som tízig sikerül neki, akkor helyet cserél a pörgetővel, ha pedig nem, akkor továbbra is fogó marad, a pörgető pedig helyet cserél azzal, akit utoljára megforgatott.


Cápajáték

Két párhuzamos vonalat húzunk, egymástól 5-6 méter távolságra. A két vonal közötti rész a tenger. Egy játékos beáll a tengerbe, ő a cápa. A többiek a tenger két partján foglalnak helyet, ők a halak. A halak a tenger egyik partjáról a másikra "úsznak" (futkároznak), a cápa pedig igyekszik elkapni valamelyiküket. Akit elkap, az lesz a cápa. Aki belépett a tengerbe, annak át kell mennie a másik oldalra, vissza nem fordulhat.


Fekete-fehér.

A játékosok két egyenlő számú csapatra oszlanak, az egyik csapat tagjai a feketék, a másiké pedig a fehérek. A játékteret három párhuzamos vonallal két térfélre osztjuk. Egy-egy térfél szélessége 5-10 méter legyen. A két csapat a középső vonal két oldalán sorakozik fel, egymással szemben. Választanak egy játékvezetőt maguk közül. Amikor a játékvezető azt kiáltja, hogy "feketék", akkor a fekete csapat játékosai megfordulnak, és menekülni kezdenek a saját térfelük szélső vonalán túlra. A fehérek pedig kergetni kezdik őket. Akit elfognak, mielőtt a vonalon túljut, az átáll a másik csapathoz. A bíró joga, hogy mikor, kiált feketét, és mikor fehéret. Az nyer, aki több ellenfelet gyűjt be.