2010. január 25., hétfő

Ügyességi játékok

Adj király katonát

A játékosok két sorban állnak föl, egymással szemben, 10-15 lépésnyire. Az egy sorban állók jó erősen megfogják egymás kezét. Mindkét csapat választ magának egy királyt, akik kiállnak a csapatuk elé, és a következő párbeszédet folytatják: - Adj király katonát! - Nem adok. - Akkor szakítok. - Szakíts, ha bírsz! Erre a katonát kérő király nekiszalad a sornak, és ott akarja elszakítani a láncot, ahol a leggyengébbnek véli. Ha sikerül neki, akkor elvihet egy katonát, és újból kérhet és szakíthat. Ha nem sikerül, akkor neki kell beállnia az ellenfélhez katonának, és a másik király kér és szakít. Az a csapat győz, amelyik több katonát gyűjt össze.

Ugróiskola

A játék lényege, hogy a játékosoknak a földre rajzolt ábrák kockáin kell végigugrálniuk egy, vagy két lábon úgy, hogy közben ne lépjenek a vonalra, vagy ne tegyék le a másik lábukat. Dobókővel, vagy anélkül játszható. Az ábráknak több fajtája ismert. A legegyszerűbbet dobókő nélkül játsszák, és általában csigavonalon alakú. Fél lábon kell a játékosoknak beugrálnia az ábra közepére, ott két lábra áll, megfordul, majd ismét fél lábon kifelé ugrál. A kockákra osztott téglalapban meghatározott sorrend (számozás) szerint kell ugrálni, először páros, majd fél lábon. Aki közben vonalra lép, vagy leteszi a lábát, átadja a helyét a következő játékosnak. A nehezebb változatokat dobókővel játsszák, ami általában egy lapos kavics. A játékos bedobja a kavicsot az ábra első kockájába, majd értelemszerűen végigugrálja az ábrát. (Ahol egy kocka van, oda egy lábbal, ahol kettő van egymás mellett, oda páros lábbal, terpeszben ugrik be) Majd megfordul és visszaugrál, felveszi a kavicsot, és ha hibátlanul sikerült teljesítenie a feladatot, akkor van egy iskolája, és a második kockába dobhat. Így kell végigjárnia az összes iskolát. (Minden kockába bele kell dobnia a kavicsot) Az a játékos, aki vonalra lép, leteszi a lábát, vagy nem talál bele a megfelelő kockába, az "megbukik", és a következő játékos ugrálhat. Amikor ismét rákerül a sor, akkor megismételheti az "osztályt". Az nyer, aki legelsőnek járja ki az iskolát. A leggyakoribb ábrák a kereszt és a kettős kereszt.

Labda az alagútban

A játékosok két egyenlő számú csapatot alkotnak. Mindkét csapat terpeszállásban felsorakozik egymás mögött. Az első játékosoknál van egy-egy labda, amit a lábuk között kezdenek hátraadni a következő játékosnak. A labda nem érhet le a földre, és mindenkinek meg kell fognia. Amikor az utolsó játékoshoz ér, az előrefut a labdával és ismét hátraadja a mögötte állónak. Az a csapat nyer, aki elsőnek éri el az eredeti felállási sorrendet. (Aki eredetileg első volt, az ismét az első helyre kerül).

Labdát a körbe

A játékosok két egyenlő számú csapatra oszlanak. Rajzolnak a földre két nagyobb kört, majd a körökkel szemben, de azoktól 5-10 méterre felsorakoznak két oszlopban. Az első játékosoknál van egy-egy labda. "Rajt" vezényszóra odafutnak a saját körükhöz, beleteszik a labdát úgy, hogy az benne is maradjon. (Ha kigurul, felveszik és ismét berakják). Amikor sikerül, visszafutnak a csapatukhoz. Megérintik a következő játékos oldalra kitartott kezét, majd a sor végére állnak. A második játékos érintéskor elindul, felveszi a labdát, visszafut és átadja a harmadik játékosnak, majd ő is a sor végére áll. A játékot addig ismétlik, míg mindenki sorra kerül. A körbe belépni, vagy a körvonalra lépni tilos. Aki ezt teszi, visszamegy a sor elejére, és újból fut. Az a csapat győz, aki először éri el az eredeti felállást.

Padon kúszás

Két tornapadot felállítunk egymás mellé párhuzamosan, 2-3 méter távolságra. A játékosok két oszlopban felsorakoznak a padok végeinél. Az első játékosok "Rajt" vezényszóra ráhasalnak a padra és kezeikkel húzódzkodva átkúsznak a pad másik végére. Onnan visszafutnak, megérintik a következő játékos oldalra kitartott kezét, akik ekkor elindulnak, ők pedig a sor végére állnak. Az a csapat győz, akik előbb érik el az eredeti felállást.

Labda a magasban

A játékosok két egyenlő számú csapatot alkotnak, majd magasba tartott kézzel felsorakoznak egymás mögött. Az első játékosok fej fölé tartott kezében egy-egy labda van, amit "Rajt" vezényszóra hátra adnak a mögöttük állónak. Azok pedig a következőknek. Amikor a labda az utolsó játékoshoz ér, az előreszalad, és ismét hátraadja a labdát. Az a csapat győz, amelyik először éri el az eredeti felállást.

Falérintős

A játékosok két egyenlő számú csapatban állnak fel, egy fallal szemben, de attól 5-10 méterre. "Rajt" vezényszóra az elsők odafutnak a falhoz, két kézzel megérintik azt, majd visszafutnak és a sor végére állnak. Közben megérintik a következő játékos oldalra tartott kezét, aki ekkor futásnak eredhet. Az a csapat nyer, amelyik elsőnek éri el az eredeti felállást.

Add előre!

Az egyenlő számú csapatok tagjai egymás mögött állnak. "Rajt" vezényszóra az utolsó játékos megveregeti az előtte állónak a vállát, aki továbbadja az előtte állónak. Amikor az első játékos megkapja a vállveregetést, gyorsan hátrafut és most ő veregeti meg az előtte álló vállát. Az a csapat nyer, amelyik elsőnek éri el az eredeti állapotot.